Krzyz Pokutny w Okrzeszynie by mati_explorer
[Inf|Opis|Log|Tip|Obr|N]
OP82R3

[Info] ^ @

Tradycyjna / Mikro
Gotowa do szukania
Ocena: 0 (0 gl)
Ukryta: 2014-08-10
Ost. log: 2017-05-21 [ :-) ]
Trudnosc: 40%
Teren: 60%

Atrybuty: # Szybka skrzynka; # Mozna zabrac dzieci; # Dostepna rowerem;


N 50 36.684
E 16 1.209
(50.61140 16.02015)
Polska
0.2: Okrzeszyn
2.5: Uniemysl
6.3: Blazejow
6.7: Chelmsko Slaskie
8.9: Olszyny

Dodatkowe wpty:

[Opis] ^ @

Pomnik sredniowiecznego prawa

Krzyze pokutne/pojedna nia (niem. Suhnekreuze) Skrzynka powstala w ramach malego projektu "Sladami Krzyzy Pokutnych". Masz ochote dolaczyc sie do projektu, zapraszam napisz do ktoszu-k lub Spidera. Czesc krzyzy kamiennych mozna zaliczyc do zabytkow zwiazanych z dawna jurysdykcja. Byly one fundowane przez zabojcow jako element pojednania z rodzina ofiary. Zwyczaj ten panowal w Europie Srodkowo-Wschod niej pomiedzy XIII, a XVI wiekiem. Poza nielicznymi wyjatkami prawo te bylo stosowane jedynie na terenie dawnego Swietego Cesarstwa Rzymskiego Narodu Niemieckiego. Sredniowieczne kodyfikacje prawne zaliczaly nieumyslne zabojstwo do kategorii przestepstw mogacych podlegac rozstrzygnieciu wedlug systemu kompozycyjnego (compositio). Mozliwosc takiego postepowania wynikala z przyjecia w Europie Srodkowo - Wschodniej zapisow prawa sasko-magdeburs kiego. W XIII-wiecznych kodyfikacjach prawnych zapisano, ze: kto zabije umyslnie, wedle prawa ma byc karany. Kto zabije przygodnie, ze jawne to bedzie, gardla tracic nie powinien, tylko zaplacic. Krewni zabitego tworzyli solidarny zwiazek rodowy, ktory scigal zabojce. Z drugiej strony zabojca zaslanial sie swoimi krewnymi, co doprowadzalo do powstania stanu wrogiego miedzy dwoma zwiazkami rodowymi, moglo dojsc do krwawej zemsty. Rownoczesnie wraz z ograniczeniem krwawej zemsty rozwijala sie tendencja do jej zastapienia ugoda stron - pojednaniem. Krwawa zemsta nie lezala jednak w interesie wladcy danego terytorium, dlatego realne korzysci w pogodzeniu dwoch zwasnionych stron wnosilo jedynie tzw. jednanie, ktore bylo bodzcem do wyksztalcenia sie systemu kompozycyjnego. Winnym zabojstwa umozliwialy one zawarcie ugody z rodzina ofiary, jesli ta wyrazila taka wole. Sprawca pozbawienia zycia drugiego czlowieka, zobligowany byl do stosownego zadoscuczynieni a, ktorego rodzaj i wymiar ustalal sad, przed ktorym spotkal sie zabojca z bliskimi zabitego. W innych regionach Polski (np. Roztocze) wystepuja podobne krzyze kamienne, lecz na razie nie odnaleziono dokumentow swiadczacych o tym, ze sa to krzyze pokutne/pojedna nia, wiec zapewne ich funkcja byla inna. Zabojca byl zobowiazany do: przekazania rodzinie zabitego "glowszczyzny" ufundowania okreslonej ilosci wosku na rzecz Kosciola zamowienia okreslonej liczbe mszy zadusznych w intencji zabitego partycypowania w kosztach pogrzebu ufundowania kapieli, posilkow, odzienia dla biedoty peregrynacji osobistej lub oplacenia zastepcy do jednego z owczesnych miejsc pielgrzymkowych : Rzym Akwizgran Wilsnack Jerozolima Santiago de Compostela ufundowac krzyz pokutny/pojedna nia, kapliczke pokutna/pojedna nia lub Marter (krucyfiks lub kapliczke z przedstawieniem ukrzyzowania Chrystusa lub meczenstwa swietych), ktory mial sklaniac do modlitwy za dusze zabitego i byc potwierdzeniem zrealizowanego aktu pojednania Krzyz w Okrzeszynie Zlokalizowany na podworzu posesji 96. Datowany na XIV-XVI wiek. Wymiary 120x79x31 cm. Wykuto na nim date (prawdopodobnie ) 1715. Data ta moze miec zwiazek z wytyczeniem granicy pomiedzy posiadlosciami cystersow z Krzeszowa i jezuitow z Pragi, ktorzy mieli majatek po drugiej stronie granicy. Krzyz mogl pelnic wtornie role kamienia granicznego.


[Wpisy w logu] ^ @

2017-05-21 [ :-) ] hobbbysta :: Skrzyneczka znaleziona bez problemu.Dzieki
2017-04-18 [ :-) ] Arianeczka3570 ::
2016-07-31 [ :-) ] elno :: Dzieki za pokazanie miejsca.
2016-07-31 [ :-) ] noda :: Podjeta za drugim podejsciem ze wzgledu na duze zamugolenie. Dzieki za pokazanie miejsca.
2015-07-26 [ :-) ] Pen-y-Cat :: Dolny Slask ma to do siebie, ze podrozujac po nim ma sie wrazenie bezustannego podazania szlakiem krzyzy pokutnych
2015-03-16 [ :-) ] ladabohac :: 8:45 | #3140 na GC.COM | Hezky schovany krizek. Dik.
2015-01-25 [ :-) ] Pablos :: Znaleziono dzieki wspolpracy miedzy narodowej Polsko -Czeskiej . Pozdrowienia dla ekipy z pieskami. :-)
2014-09-27 [ :-) ] rudymaniek :: Niby jestem na koncu swiata ale ruch byl na tyle duzy, ze musialem swirowac na fotoamatora. Dzieki za keszyka i pozdrowionka
2014-08-22 [] mati_explorer :: Skrzynka gotowa do szukania. Powodzenia!
2014-07-28 [] mati_explorer :: Skrzynka bedzie czasowo niedostepna.


[Tipy] ^ @

plot / fence


[Obrazki] (tu) ^ @


[Najblizsze] ^ @

2.6: OP82P7 Karczma sa
4.4: OP82P6 Zrodelko /
5.0: OP102D Mariana
6.7: OP0358 Skalne Mia
7.1: OP534A 12 Apostol
7.2: OP102E Jezioro Pi
7.6: OP134D Krizovy vr
7.7: OP37D4 drzewa - s


[Tam] (online) ^ @

Obrazki

---

Paczka na oc.achjoj.info
Paczka na oc.pl
^|@