Lagisza - Elektrownia by Michal_bn
[Inf|Opis|Log|Tip|Obr|N]
OP87K6

[Info] ^ @

Tradycyjna / Mikro
Gotowa do szukania
Ocena: 0 (0 gl)
Ukryta: 2015-03-10
Ost. log: 2017-08-06 [ :-) ]
Trudnosc: 40%
Teren: 20%

Atrybuty: # Szybka skrzynka; # Mozna zabrac dzieci; # Przyczepiona magnesem; # Dostepna rowerem;


N 50 21.140
E 19 8.705
(50.35233 19.14508)
Polska
2.4: Sarnow
2.9: Preczow
3.3: Bedzin
3.7: Grodkow
3.7: Psary

Dodatkowe wpty:

[Opis] ^ @

Celem serii skrzynek jakie zakladam w Lagiszy jest pokazanie ladnych lub mniej znanych miejsc w Lagiszy, uwazanej powszechnie za najbrzydsza i najmniej ciekawa dzielnice Bedzina. Pora to zmienic;) Poczatkow elektrowni nalezy szukac w okresie przedwojennym, gdy tworzyly sie zalazki systemu energetycznego dla Zaglebia Dabrowskiego. Ze skromnych materialow jakie zachowaly sie wynika, iz w okresie okupacji przy budowie poczatkow przyszlej elektrowni zatrudnieni byli wiezniowie podobozu koncentracyjneg o z Oswiecimia. Fakt ten upamietnia tablica umieszczona w sasiedztwie elektrowni, odslonieta w 1989 r. W dniu 17 stycznia 1958 r odbylo sie posiedzenie Komisji Oceny Projektow inwestycyjnych MGiE, na ktorym zatwierdzono lokalizacje elektrowni Lagiszy i zalecono rozpracowanie projektu wstepnego. Glownym wykonawca i koordynatorem dokumentacji projektowo-mont azowej bylo Biuro Projektow Energetycznych "Energoprojekt" Katowice w porozumieniu z CBKK Tarnowskie Gory. Juz w pazdzierniku 1958 r, Slaskie Przedsiebiorstw o Budowy Elektrowni i Przemyslu - bedace Generalnym Wykonawca -rozpoczelo roboty przygotowawcze, tj. wyburzenia, zwlaszcza poniemieckie. W dniu 8 maja 1963 r przekazano do rozruchu pierwszy kociol. 28 wrzesnia tegoz roku nastapil odbior generatora 1 20 MW bloku I. Z dniem 1 pazdziernika 1963 r poplynal pierwszy prad do krajowej sieci energetycznej. Pierwszy etap budowy, ktory obejmowal budowe dwoch blokow energetycznych 120 MW, zakonczyl sie w momencie uruchomienia drugiego bloku energetycznego - 11 marca 1964 r. Od kwietnia 1969 r do grudnia 1970 r stanelo w lagiskiej elektrowni piec blokow po 120 MW kazdy. W 1994 roku "Lagisza", wzorem energetyki zachodniej, zainstalowala nowoczesny wymiennik cieplowniczy przy turbinie bloku "6"o mocy 130 megawatow termicznych. Blok ten pracuje w systemie gospodarki skojarzonej, produkujac jednoczesnie energie elektryczna i cieplna. Jego sprawnosc podniesiona zostala z 36 do ponad 50 procent. Na budowe wydano ponad 6 min zl. Inwestycjami objeto rowniez gospodarke wodna i sciekowa. W 1996 roku kosztem 2,7 min zl "Lagisza" zmodernizowala oczyszczalnie sciekow. Nowo wybudowana mechaniczno-bio logiczna oczyszczalnia przerabia scieki sanitarne i burzowe zarowno z elektrowni, jak i z dzielnicy Lagisza oraz kilku okolicznych zakladow i gmin. Najwiekszymi inwestycjami sa jednak polsucha instalacja odsiarczania spalin oraz stacja uzdatniania wody. Najwieksza inwestycja PKE - budowa bloku 460 MW w Elektrowni Lagisza zostala oddana do uzytku w marcu 2009 roku. Blok w Bedzinie dysponuje moca 460 MW. Inwestycja kosztowala okolo 500 mln euro i byla sfinansowana ze srodkow wlasnych spolki, ze srodkow ekologicznych oraz ze srodkow pochodzacych z emisji obligacji. Chlodnia kominowa jest jedna z najwyzszych w kraju i ma 133 m. Artykul zaczerpniety z ksiazki ,,Lagisza wczoraj i dzis" autorstwa Ireny Zygmunt i Boleslawa Ciepieli. Kesz jest schowany w poblizu kordow. Prosze zachowac ostroznosc podczas podejmowania skrzynki, bo bardzo latwo spalic miejsce!!!


[Wpisy w logu] ^ @

2017-08-06 [ :-) ] crazy_baby :: jak dla mnie nie byl to ani 6 od przystanku ani od konca czy poczatku, stad pootwieralam chyba prawie wszystkie zanim znalazlam te wlasciwe, ale kolejny plus, ze ni byl w zasyfionym miejscu.
2017-02-24 [] Michal_bn :: Skrzynka gotowa do szukania. Powodzenia!
2016-08-30 [] Michal_bn :: Skrzynka bedzie czasowo niedostepna.
2016-08-26 [ :-( ] Esi4 :: Niestety niepodjeta podczas nocnego zwiedzania Lagiszy.
2016-08-26 [] xytras :: Podobnie jak w wielu innych, szkoda.
2016-04-22 [ :-( ] ZaBorZ_PL :: Obszukane, ale bez rezultatu.
2016-04-01 [ :-) ] Twax :: Szybki kesz i do domu, dzieki :)
2016-03-17 [ :-) ] Holka :: Poprzednim razem szukalismy, szukali, szukali, az sie straznik z elektrowni nami zainteresowal. Teraz bylo latwiej ;) Dziekuje
2016-03-17 [ :-) ] janzow :: Juz kiedys tu bylem, ale obejrzalem tylko elektrownie, a dzis i skrzyneczka sie znalazla, TFTC
2016-03-14 [ :-) ] janzow :: Juz kiedys tu bylem, ale obejrzalem tylko elektrownie, a dzis i skrzyneczka sie znalazla, TFTC
2016-01-31 [] Michal_bn :: Skrzynka bedzie czasowo niedostepna.
2016-01-02 [ Kom ] Urbex Bamber :: Potwierdzam wczesniejszy log. Rowniez znalazlem wydrapany symbol geocachingu, ale kesza nie stwierdzilem.
2015-11-09 [ :-( ] Mensor :: Jak dotad chyba najciekawsza miejscowka z TdL, ale ulewa, mugole na przystanku i poprzedni wpis skutecznie zniechecily do szczegolowych poszukiwan. Zagladnalem tu i owdzie i... odpuscilem.
2015-10-05 [ :-( ] Danio.L :: Znalazlem slupek z wyryta mala literka G. Niestety kesza tam nie bylo. Elektrownia robi wrazenie :)
2015-09-18 [ :-) ] baloniarz :: Kesz znaleziony w czasie wolnym po przygotowaniu trasy maratonu rowerowego Skandia MTB. Przeszukalem kazde "oczywiste" miejsce az w koncu znalazlem w ok 15 z mozliwych. Kordy ok 26 m przestrzelone. TFTC
2015-09-18 [ :-) ] lotnik1414 :: Fajne miejsce lubie takie
2015-09-18 [ :-) ] Krzys601 :: Szybko znaleziona. Dzieki ;-)
2015-09-11 [ :-) ] hobbbysta :: Skrzyneczka znaleziona bez problemu.Podjet a szybko i sprawnie.Dzieki
2015-08-16 [ Kom ] Zyfika :: Wracam z gwiazdka Komin z czerwono-biala kratownica jest wspanialy!!!
2015-08-14 [ :-) ] KEISOR :: Jezeli skrzynka nie jest na kordach (co wskazuje "w poblizu" w opisie) to skrzynka tradycyjna nie jest. Poza tym jak mam zachowac ostroznosc podczas podejmowania skrzynki skoro musze wymacac dobrych "kilka" metrow ogrodzenia bedac centralnie na widoku? Tu juz razem ze Steve'm stwierdzamy, ze na dzisiaj wystarczy.
2015-08-13 [ :-) ] WROBEL. :: Ale im nawtykalem :)
2015-08-11 [ :-) ] baranek84 :: Przy drugim podejsciu. Znalazla zonka:)
2015-08-11 [ :-) ] kolorteczy :: razem z descarado, dzieki;)
2015-08-10 [ :-) ] descarado :: Przy podjeciu kesz.. wpadl za ogrodzenie przez co przez 10 minut patykami staralem sie go wyciagnac ale sie udalo :P
2015-08-06 [ :-) ] 19Miki99 :: Znaleziona dawno temu, logowana dopiero teraz, z powodu bledu pliku Visit w Garminie i lenistwa :P Szybciutko poszlo. Dzieki! :)


[Tipy] ^ @

szosty slupek na lewo od rozkladu jazdy


[Obrazki] (tu) ^ @

Elektrownia
Nowy blok energetyczny


[Najblizsze] ^ @

0.2: OP87KJ Lagisza -
0.3: OP87JR Lagisza -
0.3: OP87K8 Lagisza -
0.5: OP87JU Lagisza -
0.6: OP87JP Lagisza -
0.6: OP87JW Lagisza -
0.7: OP1F89 Elektrowni
0.7: OP87JN Lagisza -


[Tam] (online) ^ @

Obrazki
Elektrownia
Nowy blok energetyczny

---

Paczka na oc.achjoj.info
Paczka na oc.pl
^|@